Zase
po nějakém čase mě práce
zavedla za
Velikou louži, tentokrát hlavně k pobřeží Pacifiku v
severozápadním rohu USA. Služební cestu do Portlandu jsem obložil
návštěvami dalších dvou měst – před konferencí jsem se
zastavil u kamaráda v Seattlu a cestou zpátky na jihovýchodě v
Atlantě. Žádné cestovní horrory mě tentokrát nepotkaly, ale i
tak pár zážitků stálo za napsaní cestovatelského
blogu.
Seattle |
Jak to
tak bývá, obvykle se něco stane už na letišti. Z Paříže jsem
letěl přes Minneapolis do Seattlu s americkou Deltou a naivně
nečekal žádnou zradu. Bohužel jsem už zapomněl na to, jak po mě
před nějakou dobou ještě v Praze při posledním letu s touhle
společností bezpečnostní agent neústupně vyžadoval kartičku
zaměstnance univerzity. Tu jsem
tenkrát s sebou
neměl, protože mě prostě nenapadlo, že něco takového je pro
cestu do Ameriky třeba. Tentokrát se agentovi nelíbilo, že ač
jsem mu ukázal český pas, tvrdil jsem mu, že žiji ve Francii. Na
tuhle informaci reagoval žádostí o to, abych mu ukázal
francouzskou
“Carte de séjour”,
povolení k
pobytu. Jenže tu
občané ze zemí EU mít nemusí a já ji tedy
pochopitelně neměl. Agent mi to nechtěl uvěřit, ale pak trochu
slevil a místo Carte de séjour chtěl vidět alespoň průkazku
francouzské zdravotní pojišťovny. Tu
sice mám, jenže jsem si ji nevzal
s sebou. Byl to totiž přesně jeden z těch dokumentů, které
jsem před cestou vyndal z peněženky,
protože je jistě v Americe potřebovat nebudu. Jaká začátečnická
chyba! Už
jsem to měl dost nahnuté a za
chvilku bylo ještě hůř. Chtěl po mně ukázat řidičák, ten
jsem sice měl, ale místo požadovaného francouzského jen pro
něj bezcenný český. To už bylo opravdu
hodně na pováženou,
pak se mi ale konečně podařilo zabodovat. Asi
jako poslední pokus žádal o
francouzskou bankovní kartu a tu jsem u
sebe naštěstí měl. Chvíli si ji
prohlížel, pak s ní asi tak na dvě minuty zmizel (doufám,
že ne proto, aby si opsal její číslo) a
po návratu kývl, že se tedy můžu jít odbavit. Kdo
ví, jak těžké je pro cizince si ve Francii založit účet, musí
uznat, že francouzská platební karta je dostatečný důkaz o
trvalém pobytu. A asi to věděl i tenhle
bezpečák.
Kvůli
silnému protivětru se náš let asi o 40 minut zpozdil a protože
jsem na přestup v Minneapolisu měl poměrně málo času, přípoj
do Seattlu jsem už nestihl. Další spoj letěl až za tři a půl
hodiny, takže jsem najednou měl spoustu času na koukání se na
startující a přistávající letadla a ochutnávání americké
fastfoodové kuchyně. Do Seattlu jsem dorazil až kolem 19:30
místního času, tedy v době, kdy v o 9
hodin posunuté Evropě hodiny ukazovaly už 4:30
ráno. Z letiště jsem zamířil
poloprázdnou tramvají do centra. Jak jsem pak dověděl, tahle
„light rail“ je tam poměrně
nová vymoženost
a světe div se, je to
v celém městě jediná tramvajová linka.
V Seattlu žije víc než 600 tisíc lidí, s přímo přiléhajícími
předměstími víc než 2 a půl milionu,
ale hromadná doprava tomu rozhodně neodpovídá. Jedna tramvajová
linka a pár autobusových, o metru si můžou nechat jen zdát.
Metro má v Seattlu asi nahrazovat speciální tunel pod středem
města, kterým mohou jezdit právě jen tahle
tramvaj a městské autobusy. Z evropského pohledu to působí hodně
nedostatečně, ale tady prostě všichni jezdí autem.
Pohled ze Seattleského přístavu na v oparu se ztrácející Mount Rainier |
V
centru mne měl vyzvednout můj americký kamarád. Nějak
jsem se mu ale
nemohl dovolat, takže jsem zamířil do
blízkého Starbucksu
připojit se na wi-fi. Tou dobou jsem na svých biologických
hodinách měl už kolem půl sedmé ráno a podle toho (ne)fungoval
i můj mozek. Objednal jsem si kafe a pak se ho pokusil zaplatit
desetieurovou bankovkou. Prodavač na ni chvilku nevěřícně
koukal, pak si ji začal se zájmem prohlížet. To mi už došlo, že
něco není v pořádku a desetieurovku jsem
vyměnil za desetidolarovku. „Pardon,
pardon, právě jsem přiletěl z Paříže a jsem ještě trochu
mimo,“ omlouval jsem se. Prodavač v tom po americku neviděl
problém, ale informace o Paříži ho hodně zaujala. Hned se mě
začal vyptávat, jak se mi líbí jejich „city“, na což jsem v
tu dobu hned po příletu
prostě nebyl schopný odpovědět.
Největší
legrace byla to,
že potom mne
ukazoval i všem svým kolegům: „Hele,
hele, támhleten kluk akorát přiletěl z Paříže, támhleten s
tím kufrem.“ Prostě atrakce. Příště už jsem raději říkal,
že jsem „z Evropy“, to nepůsobilo tak nápadně. Zajímavé je,
že většině Američanů tahle odpověď naprosto
stačí a na konkrétní zemi už se
nezeptají.
Výhled z terasy kamarádova domu na okolní hory |
Pak už
jsme s kamarádem konečně našli
a zamířili do jeho domu na klidném okraji města. Člověka
hned napadne, že hlavní výhoda zdejšího života tkví v dostatku
prostoru. Žádný malý krcálek jako v Paříži, ale pohodlný
třípodlažní dům. Rodinné domky
jsou tu sice hodně blízko u
sebe, takže na zahradu moc místa nezbývá, ale to místním
evidentně příliš nevadí. Na zahradničení příměstští
Američané moc
nejsou. A pokud chtějí mít zahradu, tak si ji nechají udělat na
klíč. Oni jsou celkově
hodně nepraktičtí, většinou sami nezvládají ani základní
domácí práce. Dost to bylo vidět i na kamarádově manželce,
která ač nechodila do práce a byla s jejich osmiměsíčním
dítětem doma, stěžovala si, že nic nestíhá. Takže si musela
ještě vzít paní na uklízení a nechat si jako
službu nákupy přivážet z obchodu až
domů. I způsob výchovy malého dítěte
mi přišel dost svérázný, pak se člověk nemůže divit, že
Američani jsou prostě jiní – musí to
na nich nutně zanechat následky.
Seattle je proslulý svým depresivním
deštivým počasím, ale já měl zrovna
štěstí na
počasí hodně slunečné. I když štěstí,
na druhou stranu jsem tím přišel o tu pravou místní atmosféru.
Seattle je proslulý svou hudební scénou. Pochází odtamtud Jimi
Hendrix a téměř
všechny kapely grungeové scény počátku devadesátých
let – Nirvana, Pearl Jam, Alice in Chains, Soundgarden. Dopředu
jsem se moc těšil, jak uvidím místa, která inspirovala Kurta
Cobaina a spol. Celou
cestu jsem si tuhle muziku pouštěl do sluchátek, jenže
– pak tam to genius loci prostě nebylo. Neobvyklé slunečné
počasí přebarvilo Seattle do kalifornských barev a Elliottův
záliv připomínal spíše sanfrancisskou
zátoku Golden Gate a pravý deštivý
Seattle odletěl někam na dovolenou.
Sluncem zalitá Elliott Bay |
Spíš
než město grunge jsem tak
našel město Starbucks. Právě v Seattlu totiž tenhle řetězec
otevřel v roce 1971 svoji první kavárnu. Z té je dnes
„historická“ turistická zajímavost, kde si můžete dát to
jejich kafe a koupit si k tomu ještě
hrníček nebo mikinu s původním logem společnosti. Starbucksů je
všude po Americe hodně, ale nikde jich není taková koncentrace
jako v Seattlu. Jestli si dobře vzpomínám,
tak mi tvrdili, že se
jich momentálně nachází kolem devadesáti.
Nejsem zrovna Starbucks fanoušek, ale tam
se mu prostě turista nemůže vyhnout.
Myslím, že během
své třídenní návštěvy města jsem těch
jejich „specialit“ vypil
víc než doma za poslední tři roky.
Historicky první kavárna Starbucks |
Jako
ve většině amerických měst toho v centru nebylo až
tolik k vidění. Městu dominuje známá
vyhlídková věž Space Needle, jejíž futuristický vrcholek má
nejspíš připomínat ufo. Jinak je v downtownu jen pár mrakodrapů
včetně jednoho „historického“ z počátku století. Dohromady
tvoří docela pěknou siluetu, která je
spolu s obrysy vrcholků ne příliš
vzdálených téměř
ideální scenérií pro fotografie na pohlednice.
Příjemné místo je místní trh plný
stánků s plody moře i suvenýry - Pike
Street Market. Na Ameriku je to asi něco
dost extra, ale v Evropě myslím
takových najdete spousty. Za
povedeného počasí byla taky moc příjemná vyhlídková projížďka
lodí po zátoce a procházka k místní pláži. Na pláži nebylo i
přes na plno pracující slunce
moc lidí. Není se co divit, na rozdíl od vzduchu je
totiž voda prakticky trvale ukrutně
studená.
Pike Street Market |
Space Needle |
Poslední
den jsem ještě s mojí hostitelskou rodinou podnikl krátkou tůru
po jedné z
místních zalesněných hor, Tiger
Mountain, a piknik u Snowqualmieských
vodopádů. Příroda kolem města je opravdu nádherně divoká a je
tam spoustu míst pro vycházky i vyjížďky na horských kolech.
Bohužel tamější deštivé podnebí dost zkracuje období, kdy je
možné tyhle outdoorové aktivity provozovat. Většinu
roku tam člověk nejspíš čekají jen nekonečné kupy bláta.
Snowqualmieské vodopády |
Pak už
nastal čas dát Seattlu sbohem a nasednout na vlak do Portlandu.
Američané vlakem téměř nejezdí, ale cesta byla celkem
příjemná a nabízela
zajímavé
výhledy. Na začátku cesty na továrnu Boeingu, kde jsem si jako
fanoušek dopravních letadel
mohl udělat čárku za to, že jsem viděl nový Dreamliner 787.
Stál tam na ploše
v barvách japonských aerolinek ANA ještě
bez motorů. Pak už vlak zamířil do lůna
přírody, do
pásma lesů a nádherných
hor, kterému
říkají Cascades range.
Pohled na Portland z 36. patra |
Portland z Washingtonova parku |
Portland na první pohled působil trochu nudně.
Město je o hodně menší než Seattle, a také nižší –
na opravdový mrakodrap tam v podstatě
nenarazíte. No, možná že takové dvě
až tři vyšší budovy by se při troše
dobré vůle za mrakodrapy považovat daly.
Ale první dojem byl, že tam prostě není
nic k vidění. Po pár procházkách městem
jsem
si ale už
názor na Portland opravil. Jak
jsem zjistil, je
tam spousta dobrých restaurací i překvapivě dobré pivo, krásná
růžová zahrada ne nepodobná
té v L'Haÿ-les-Roses u Paříže a velmi
fotogenické ocelové mosty přes dvě místní řeky. Promenáda
kolem řeky nabízí taky opravdu
příjemnou procházku. Musel jsem uznat, že to je asi velmi
příjemné město k životu, zejména na americké poměry. Další
skvělá věc tam je
ta, že v celém Oregonu není žádná prodejní daň, takže je to
opravdu vhodné místo k nákupům. Ve srovnání s Evropou ušetříte
jen na DPH kolem dvaceti procent a i základní cena většiny věcí
je v USA nižší.
Portlandská růžová zahrada
Portlandské mosty za soumraku |
Další
příjemné překvapení
bylo to, že jsem narazil na české jídlo. Například v celé
Paříži není ani jedna česká restaurace, ale v Portlandu jsem
měl stánek s českým jídlem pět minut od hotelu. Stánek se
jmenoval Tábor a ve městě byl zjevně
hodně známý, protože jeho fotka byla
mezi fotkami Portlandu, které nám ukazovali na konferenci během
uvítací recepce. Prý patří mezi deset
nejlépe hodnocených jídelních stánků v celé Americe. Jídlo
tam připravuje jeden český pár, který v USA žije už dlouho.
Jejich hlavní specialita
je „Schnitzelwitch“ – sandwich s vepřovým nebo kuřecím
řízkem. Opravdu česká kuchyně upravená do amerického stylu. Já
se k českému jídlu v současné době moc nedostanu, takže jsem
tam zašel hned dvakrát. Po schnitzelwitchi jsem ochutnal i jejich
český guláš. Řízek stál 8 dolarů, guláš 7 – určitě
můžu oboje doporučit. Dalším zajímavým gastronomickým
zážitkem byla neobvyklá zmrzlina z
cukrárny
Salt&Straw. V
tomhle obchůdku nabízejí zmrzliny velmi podivných příchutí –
namátkou mořská sůl s karamelem, káva a bourbon, jahody s pepřem
nebo hrušky se sýrem. Před nákupem vás jich nechají několik
ochutnat, já si vybral levandulo-medovou. I
když byla dost
zvláštní, opravdu mi moc chutnala.
Česká kuchyně v Portlandu |
Obchod se speciální zmrzlinou |
Poslední
den jsem se přidal ke třem bývalým kolegům z Plzně, kteří
měli v plánu výlet vypůjčeným
autem k pobřeží Pacifiku. Při cestě ven z města člověku
dojde, jak je Oregon jen málo obydlený. Mezi Portlandem a pobřežím
není téměř žádná civilizace, dálnice vede většinu cesty
téměř nedotčeným lesem. Až
blíž u oceánu jsme narazili na pár menších obcí, které
tam jsou asi hlavně kvůli turistům.
Pobřeží je opravdu krásné, divoké. Útesy trochu připomínají
francouzskou Bretaň, jen jsou správně po americku ještě vyšší
a divočejší.
Oregonské pobřeží |
Oregonské pobřeží II. |
Moje
cesta zpátky do
Evropy byla poněkud náročná na spánkový
režim. Z Portlandu jsem odlétal v sobotu
až v jedenáct večer a po
čtyřapůlhodinovém letu a tříhodinovém časovém posunu jsem
dorazil v půl sedmé ráno do Atlanty. Tam
jsem měl v podstatě celý den na prohlídku města před dalším
nočním letem do Paříže. Spánkový deficit mi dával docela
zabrat, ale i tak jsem zvládl město spolu s místními americkými
i českými známými trochu prozkoumat. Oproti Západu byla hodně
znát hlavně vyšší vlhkost vzduchu, být tu celé léto musí být
asi dost zápřah na termoregulaci organizmu. V neděli tohle
jižanské město zrovna moc nežilo. Na
první pohled bije do očí, jak jsou centra amerických města ve
srovnání s evropskými o víkendech prázdná. Většina lidí
bydlí v domě někde na předměstí a do centra města dojíždějí
jen o všedních za prací.
Atlantské mrakodrapy |
Při prohlídce města jsme
prošli docela pěkný Piedmont Park, kde se v ten den zrovna konal
jakýsi festival umění, který ale spíš
přípomínal bleší trh. Park
nabízel dost příležitostí k focení,
výhled přes louky a stromy na
skyline Atlanty
trochu připomínal výhled z newyorského Central Parku. Mrakodrapů
tu bylo k vidění podstatně víc než v Portlandu a i o
trochu víc než v Seattlu. Pak jsme
autem projeli vylidněnou hlavní třídu a nakonec výtahem vyjeli
do nejvyššího patra jednoho z mrakodrapů, Westin
Peachtree Plaza. Tam na nás čekala otáčející se kavárna
nabízející pohodlný výhled na celé město. Odtamtud jsou vidět
všechny místní zajímavosti – Olympijský stadion, který po
přestavbě slouží místním baseballistům, budovu CNN, muzeum
Coca-coly a Stone Mountain, velký
kamenný monolit nedaleko od města. Nahoře jsem vypil jeden
yuengling, polotmavé pennsylvánské pivo,
které není vůbec špatné a pak už byl nejvyšší čas se zase
vrátit na letiště. Na hlubší zkoumání
kulturních rozdílů mezi americkým Severem a Jihem se už
nedostalo.
Pohled na Atlantu z vrcholu mrakodrapu |
Na
rozdíl od třech předchozích, můj
poslední let nebyl s
Deltou, ale přes
codeshare letadlem
Air France. Zásádní rozdíly byly dva. První – lepší jídlo a
víno. Na cateringu si Air France na dlouhých letech naštěstí
ještě dává záležet. Na rozdíl od Delty, která rozlévá víno
z krabic, na letech Air France nabízejí
poměrně dobré víno v malých lahvičkách. To ocenil zejména
vedle mne sedící Francouz středního věku, který si hned dvakrát
řekl o přídavek, takticky pokaždé jiné letušce. Lahvičky si
pak jako klokan schovával v kapse od sedačky. Musel jsem se tomu
opravdu smát. Druhý rozdíl oproti Deltě už byl ovšem negativní,
a to méně prostoru. V Boeingu 777 je obvykle rozestavení sedaček
3-3-3, ale tentokrát to bylo 3-4-3, což znamenalo užší sedačky
a méně místa na příruční zavazadla. Když se chce, vždycky je
možné pasažéry trochu víc zmáčknout, že.
Do
Paříže jsem po dvou nočních letech dorazil dost vyčerpaný. A
vítala mě hned francouzská klasika – stávka městské dopravy.
Bienvenue en France! Naštěstí
v tu dobu stávka
už pomalu končila a za pár minut se vlaky metra začaly rozjíždět.
Jen nebylo možné si nikde koupit jízdenku, protože u okýnek bylo
zavřeno a žádný automat nefungoval –
nikdo v nich
nedoplňoval papír a nebylo je na co tisknout. Ale za nějakou dobu
se i okýnka s jízdenkami otevřela a stačilo už vystát jen o
něco delší frontu a mohl jsem se vydat k domovu...
Ty přestupy v Americe sou hrozné! Vždycky se tomu snažím vyhnout a kupuju si letenku tak, abysem přestupoval jen v Evropě pokud to jde. Tam musíte čekat ve frontě na imigraci, pak si vyzvednout kufr a projít kolem celníka, dát kufr znova na odbavovací pás a znova projít security prohlídkou. A nikdy nevíš, jaká tam zrovna bude fronta, takže pokud tam nemáš fakt hodně času (což je ale pak zese votravný, že), tak si nikdy nemůžeš bejt jistej, že ti to neuletí! Nikdy víc!
OdpovědětVymazatUrčitě je lepší projít přes imigrační až v cílové destinaci, ale ne vždycky to jde. Ne do všech měst se létá přímo z Evropy a taky často bývají letenky s přestupem v USA levnější. Chce to hlavně mít na přestup víc času než 1:25h, jako to bylo v tomhle případě, pak v podstatě každé zpožděni znamená problém.
Vymazat