Noc z pátku na sobotu 11. -12.11.2011
Na konci
minulé části ruského vyprávění jsem doběhl na nástupiště
Kurského nádraží. A co se dělo dál? Čarovým kódem na
jízdence jsem otevřel turniket a nastoupil do vlaku na lince
Moskva-Petušky. V ten moment jsem o tom neměl ani ponětí, ale
tahle trasa je v Rusku velmi slavná. Spisovatel Venedikt Jerofejev
totiž o jedné jízdě tímto vlakem napsal knihu, která se stala
kultovním dílem ruské postmoderní literatury. Moskva-Petušky je
báseň v próze, která vypráví příběh jednoho
intelektuála-notorika, který tímhle příměstským spojem jede za
svou milovanou dívkou a během cesty zkonzumuje neuvěřitelné
množství alkoholu. Není se co divit, že za komunistů byla kniha
zakázaná a vycházela jen v samizdatech, dnes se o ní hovoří
jako o bibli všech čtenářů holdujících alkoholu.
Vlaky u Kurského nádraží |
Po
předchozích trablech všeho druhu jsem měl z ruské železnice trochu
obavy, ale ve skutečnosti to nebylo tak hrozné. Vagón byl sice
zařízený velmi jednoduše, ale v relativně dobrém stavu a čistý.
Taky mě překvapilo, že jsme z nádraží vyjeli na minutu přesně.
Stejně tak načas jezdili i všechny další vlaky, které jsem
během zbytku svého putování ruskými kraji použil, takže to asi
nebyla náhoda. V Rusku nikdy dopředu nevíte, co bude fungovat a co
ne. Ruské železnice na tom zdá se ale jsou co se týče
spolehlivosti poměrně dobře. Vlak byl i v pátek hodinu před půlnocí hodně zaplněný, obsadil jsem jednu z posledních
volných sedaček. Většina pasažérů se zjevně vracela z
práce, ale našlo se tam i dost mladých lidí, kteří nejspíš předtím
byli v Moskvě za zábavou. Hned po vyjetí se nemálo cestujících, v duchu
Jerofejevovy tradice, oddalo holdování alkoholu, ale častěji než
vodku jsem je viděl pít pivo. Mezi pijáky byla velice
populární značka Žatecký Gus – české pivo, které existuje
jenom v Rusku. V Žatci se nic takového rozhodně nevaří.
Trochu jsem
se bál, abych poznal, kdy mám vystoupit. Saša mě měl čekat na
zastávce Orechovo-Zujevo, jenže displej se signalizací názvů
stanic nefungoval a hlášení zastávek vycházela z prskajícího
reproduktoru v pro cizince naprosto nesrozumitelné formě. Pak jsem od
Saši smskou dostal jména tří stanic předcházejících té mojí,
takže jsem se na každé další zastávce snažil přes okno ve tmě hledat
tabuli s jejím názvem. Moc se mi to nedařilo, a tak jsem byl trochu nervózní, kde to asi ten večer skončím. Najednou se
ale začalo dít něco, co mě znervóznělo ještě víc. Zničehonic
se totiž většina cestujících zvedla ze sedadel a odcházela z
mého vagónu směrem k předku vlaku. Zůstalo nás tam sedět
maximálně tak dvacet procent. Žádná stanice se v tu
chvíli neblížila, takže jsem nejdřív vůbec nechápal, co se
děje. Podivné bylo i to, že někteří z odcházejících si na
sedačkách nechali čepice nebo šály, jako by si jen šli na
chvíli někam zakouřit. Ale že by všichni šli kouřit
najednou? Za chvilku se ale vše začalo vyjasňovat.
Do vagónu
nastoupila asi desítka průvodčích a dala se do kontrolování
jízdenek. Já si jízdenku koupil, takže to pro mě měla být jen
formalita. Jenže – najednou jsem ji nemohl najít. K turniketům
na nádraží jsem dobíhal na poslední chvíli a pak jsem jízdenku
rychle někam strčil. Ale proboha kam? Měl jsem na sobě kabát,
který měl šest kapes, další čtyři kapsy na kalhotách, ale jízdenka
v žádné nebyla. Asi padesátiletá průvodčí v modré uniformě
mě trpělivě pozorovala. Naštěstí nic neříkala,
protože vysvětlovat tohle v ruštině by asi byla pěkná show. Já se
mezitím podíval do kapes batohu, do peněženky a dal si druhé
kolo šacování všech deseti kapes, ale pořád nic. Kolik bude
stát pokuta? Tisíc rublů, dva tisíce? Nakonec na ni ale nedošlo.
Po dvou nebo třech minutách úpěnlivého hledání jsem
jízdenku našel v peněžence v oddíle na drobáky a s úlevou ji
podal průvodčí. Ta rozhodně nečekala, že jízdenku opravdu najdu.
Uznale pokývala hlavou a poplácala mě po rameni se slovy: „Vy
jedinyj čestnyj!“. Hned jsem měl pocit, že tu dobře
reprezentuji svou rodnou zemi.
Po chvilce
vlak zastavil ve stanici a železniční představení
pokračovalo. Z okna jsem viděl, jak podél vagónu sprintuje horda
lidí. Rychle se přesouvali od předku vlaku k části, kterou už
revizoři zkontrolovali. Pak si udýchání znovu sedali na místa,
která před pár minutami opustili. Později jsem se dověděl, že
tomuhle způsobu jízdy na černo se v Rusku říká „cestovat na
zajíce“. Zajímavé také bylo, že „zajíci“ zdaleka nebyli
jen mladí, ale našli se i tací, kterým už určitě táhlo na šedesát. Rozdílné bylo i jejich sociální postavení.
Běhat kolem vlaku se vyplatilo i naproti mně sedícímu muži v
obleku, který si celou cestu hrál s iPadem a působil dojmem
úspěšného manažera. Jak mi později řekl Saša, pokuta za jízdu
bez lístku, které jsem se tak obával, dělá
pouhých 50 rublů – tedy asi jen třetinu ceny, kterou jsem
zaplatil za jízdenku. Takže pokud se nějaký den zajíci nechce
běhat kolem vlaku a revizor ho chytí, prostě zaplatí jen tuhle
malou přirážku. Sport téměř bez rizika. Kdybych znal výše zmiňovanou Jerofejevovu knihu, černí pasažéři by mě tolik nepřekvapili. Píše se o nich totiž i tam, jen místo běhaní kolem vlaku uplácejí revizora mililitrem vodky za každý ujetý kilometr.
Jednu
zastávku před cílem se mi konečně podařilo zjistit, kde vlak
právě je, a tak jsem po asi 80 minutách jízdy správně vystoupil
v Orechově. Hned mi volal Saša, který viděl přijíždějící
vlak, a ptal se, jestli mám jízdenku. Když jsem přitakal, poradil
mi, ať radši počkám, až přejde dav, protože lidé bez lístku
se budou do turniketů hrozně tlačit. Prošel jsem tedy v klidu
jako poslední. Těžší bylo přejít ocelový mostík přes trať,
protože schody byly hodně zledovatělé, takže jsem se tam s
kufrem dvakrát málem natáhl. Když jsem si na to pak před
nádražím stěžoval Sašovi, osvětlil mi, že v listopadu se tu
prostě chodníky neposypávají, protože zima je moc dlouhá a
posyp se šetří na tužší období. V Paříži se zasněžené
chodníky neodklízí ani nesypou, protože sníh bývá v ulicích
jen několik dní za rok a nevyplatí se pořizovat si kvůli tomu
vybavení. V Rusku se naopak nesype proto, že zima je moc dlouhá a
sníh nejde odklízet pořád. Jiné klimatické pásmo a jiná kultura, ale
chodník ve výsledku stejně kluzký.
Město
Orechovo tvořily téměř výhradně klasické sovětské paneláky. V
jednom z nich měl Saša malý jednopokojový byt, který působil jako pravý protiklad moskevského bytu Jurije. Saša tam totiž vůbec neměl
nepořádek, on tam neměl skoro nic. V kuchyni byl jen
jídelní stůl a dvě židle a v pokoji pak rozkládací gauč,
knihovna s pár knihami a psací stůl s lampičkou. Žádná televize, žádná
lednička, žádný sporák – prostě žádné zbytečnosti. Saša
mi vysvětlil, že byt používá jen na přespání dvě nebo tři
noci v týdnu a jinak je u sebe ve Voroněži a pracuje z domova.
Moskvu neměl rád a snažil se tam nebýt, když bezpodmínečně
nemusel. Pak jsem dostal instrukce, jak používat koupelnu. Ve vaně
zásadně nestoupat dopředu, aby se nepřevážila, a dávat si
pozor, abych se neopařil horkou vodou. Dozvěděl jsem se, že jsme
blízko středu města, takže „logicky“ je tam teplá voda úplně
vařicí. Chudáci lidé na předměstích, ti asi musí v koupelně dost
mrznout, logicky. Po sprše jsem už jen rychle usnul, spánek
pro mě byl v tu dobu velmi nedostatkovým zbožím a musel jsem
využít každé minuty, kdy jsem k němu měl příležitost.
Sobota 12.11.2011
Ráno nás
čekala cesta do Vladimiru, dávného hlavního města Ruska, které
leží necelých 200 kilometrů na východ od Moskvy v oblasti
takzvaného Zlatého kruhu. Petra vyjížděla z Moskvy kolem osmé
ráno, já a Saša jsme to měli o asi 80 kilometrů a 90 minut blíž,
takže vstávání nebylo tak kruté. Na nádraží mě Saša
zasvěcoval do dalších ruských metod ekonomického cestování
vlakem. Mezi Orechovem a Petuškami průvodčí prý nikdy nechodí,
takže teď zaplatíme jen vstupenky na nástupiště a jízdenky do
Vladimiru si dokoupíme až při přestupu. „Ne, proboha Sašo, to
ne, já už nechci žádné scény s revizory!“ Jenže tohle si
Saša nedal vymluvit. Nešlo asi ani tak o těch pár ušetřených
rublů, jako spíš o princip, partizánskou válku proti zkaženému
systému. Když se něco dá ošidit, tak toho Rusové prostě musí využít.
Je to pro ně určitě i tak trochu sport. Podobným příkladem je tam
i přiznávání daní. Hodně lidí oficiálně bere jen minimální mzdu a
zbytek dostávají načerno přímo na ruku. Pak jim ale
žádná banka nechce dát půjčku a je prý těžké i najít
nějakého ručitele, který má dostatečný oficiální příjem. Jak asi za těchhle podmínek může fungovat důchodový systém, si taky asi dokážete představit.
Někdy mi přijde, že většina lidí tam podvádí do takové míry, až nakonec
podvedou i sami sebe. Takhle jim ta země nikdy vzkvétat nebude.
Mé úvahy o
ruské šedé ekonomice přerušil Petřin telefonát: „Tak kde
jste?“ „No kupujeme si na nádraží jízdenky. Kde jsi ty?“
„No ale my teďka právě vyjeli z Orechova, vy jste nenastoupili?“
A sakra, že by se někde stala chyba v plánování? Vysvětlil jsem
situaci Sašovi, který tomu nemohl uvěřit. Odjezdy vlaků přece
zjišťoval na internetu a náš vlak určitě odjíždí až za
deset minut. Pak jsme na nádražní tabuli zjistili, že vlaky do
Petušek jedou během patnácti minut dva a ten náš je jakási
sobotní posila. Zase volala Petra: „Hele, tady ve vlaku mi tu
všichni tvrdí, že jste to popletli a v Petuškách ten přípoj
nestihnete. A další vlak do Vladimiru odtamtud jede až někde
odpoledne.“ Saša tomu pořád nevěřil, ale bylo vidět, že i v
něm hlodají pochybnosti. Stejně nám ale nezbývalo než nasednout
do toho druhého vlaku a nechat se v Petuškách překvapit. Při cestě rovnou krajinou plnou tradičních
břízek jsme pomalu snídali a Saša vyprávěl další neuvěřitelné
historky, které se můžou udát jedině v téhle zemi neomezených
možností. Asi po hodině jízdy jsme dorazili do Petušek.
Chvilka napětí, ale vlak do Vladimiru tam naštěstí ještě
stál a před ním i Petra v doprovodu jedné ruské babičky. Ta se
o ni prý starala a pečlivě jí vysvětlovala, co se v takové
situaci dá dělat, kde se dá najít autobus nebo taxík za rozumnou
cenu. Hned bylo vidět, že mimo Moskvu jsou lidé daleko
přátelštější a ochotní pomoci i cizímu člověku. Naštěstí
nám rad nad zlato nebylo třeba, s milou paní jsme se rozloučili a
nastoupili do vlaku. Z téhle události plynulo jedno poučení důležité
pro cesty po Rusku – nikdy bezhlavě nevěřte tomu, co vám
lidé řeknou. V podstatě nikdo nic neví přesně a často je
lepší se raději spoléhat na svůj vlastní úsudek.
V tu chvíli
do odjezdu zbývalo víc než deset minut, takže Saša se po
zhodnocení situace rozhodl ještě vyrazit koupit pro mě a pro sebe
opravdové jízdenky. Dlouho se nevracel, nakonec se celý udýchaný
vrátil až těsně před odjezdem. „Uf, nějak to tu změnili.
Abych se vyhnul turniketům, musel jsem všechno obíhat velkou
oklikou.“ Naštěstí i tohle dobře dopadlo a už v klidu jsme
dojeli až k cíli cesty. Na vladimirském nádraží jsme byli
svědky dalšího honu na černé pasažéry. Železniční zřízenci
obklíčili nástupiště tak, aby z něj nikdo nemohl odejít jinudy
než přes turnikety v hlavní budově. To sice vypadalo velmi účinně, ale nevěřím
tomu, že místní nemají nějakou metodu, jak projít bez
jízdenky. My jsme ale v tu dobu už měli všechno v pořádku, a
tak jsme se bez problémů dostali ven.
McDonald's ve Vladimiru |
Po cestě z
nádraží do centra nás doprovázeli toulaví psi, typický místní
kolorit. Vladimir působil úplně jinak než Moskva, trochu
připomínal česká města těsně po revoluci. Hodně socialistické
šedi se mísilo s neony rozvíjejícího se kapitalismu. Přemýšlel
jsem, jestli takhle vypadá průměrné ruské město, ale na průměr
je Vladimir asi příliš blízko Moskvy a má moc památek
lákajících k návštěvě. Obyvatel tam je přibližně stejně
jako v Brně, ale centrum je daleko menší. McDonald's na hlavní
třídě tu podle reklamních nápisů otevřel teprve nedávno a
zřejmě se hned stal místním hitem – v žádné jiné restauraci
ani obchodě jsme tam neviděli tolik lidí. Jako protipól ikony
kapitalismu o pár metrů dál stojí ikona komunismu – socha Vladimíra
Iljiče Lenina.
Socha V.I. Lenina |
Hotel ve
Vladimiru jsem tentokrát vybíral sám přes mezinárodní
rezervační server. Ve srovnání s Moskvou byly ceny o hodně
rozumnější, ne o moc vyšší než v Česku. Tříhvězdičkový
hotel Orion odpovídal až na pár kosmetických detailů evropským
standardům, což ve mně po předešlých špatných zkušenostech
vzbudilo dost úlevy. Saša šel s námi ještě osobně
překontrolovat pokoj, dal nám pár tipů, kam se ve městě jít
podívat, a odjel za svým místním kamarádem na jakousi pařbu.
Myslel jsem, že se pak hned druhý den ráno chystá vrátit domů,
ale to jsem ruské pařby dost podcenil. To jsme se ale dozvěděli
až později.
Uspenskij chrám ve Vladimiru |
Prohlídku
města jsme začali v Uspenském chrámu, který město na řece
Kljazmě krášlí už od konce 12. století. Tvoří ho majestátná
bílá věž chránící pravoslavný kostel s několika pozlacenými věžičkami. Chrám je moc hezký i zevnitř, starobylé
ikony a tlumené osvětlení dodávají posvátnému místu
jedinečnou atmosféru. Kousek od chrámu do širého ruského kraje
hrdě vzhlíží jezdecká socha knížete Vladimíra. Jen je škoda,
že ten výhled kazí velká kouřící továrna. Ale zřejmě
bylo politicky nutné tu vystavět chrám socialismu jako protiváhu
chrámu církevnímu. Vladimir býval družebním
městem Ústí nad Labem. Jestli mají tyhle dvě města něco
společného, tak to jsou právě kouřící továrny nedaleko
centra.
Kníže Vladimír |
Další
vladimirskou památkou z 12. století je Dmitrijevský chrám, jehož
stěny zdobí netradiční reliéf znázorňující boj Davida s
Goliášem. Podívali jsme se i dovnitř, kde už toho ale tolik k
vidění nebylo. Pak jsme prošli kolem sochy dalšího místního
velikána, Alexandra Něvského, a prohlédli si místní klášter.
Většinou se v pravoslavných chrámech nesmí fotit uvnitř, ale v
klášteře to bylo zakázané i zvenku. Zastavili jsme se ještě v
jednom kostelíku, kde právě začínala mše. Věřících
tam bylo v sobotu večer poměrně dost. Na rozdíl od katolíků při
mši neseděli v lavicích, ale modlili se ve stoje. Nechtěli jsme
je moc okukovat a tak jsme nezůstali dlouho. Při cestě od kostela
jsme pořád ještě slyšeli liturgický zpěv, což
spolu s popraškem sněhu na cestě v Petře neodbytně vyvolávalo myšlenky na Vánoce. Ale jelikož byl teprve listopad, místo
nakupování dárků jsme se raději šli někam najíst.
Dmitrijevskij chrám |
Dlouho jsme
si nemohli vybrat, kam na večeři jít. Pořád jsme naráželi buď
na drahé restaurace, nebo naopak na takové, které připomínali
spíše nádražní bufet. Nakonec jsme ale našli i jednu střední
třídy. Zřejmě tam ale po takových restauracích není moc
poptávka, protože jsme tam jedli téměř sami. Měl jsem chuť na
něco typicky ruského. Polévka soljanka mi moc chutnala, ale maso
„po dvoracku“ topící se v omastku mě už tolik nenadchlo. Jak
málo lidí sedělo v restauraci, tak na hlavní vladimirské ulici to večer
kypělo životem. Při cestě zpátky do hotelu jsme potkávali
spousty mladých lidí s lahvemi alkoholu v rukách.
Neděle 13.11.2011 - dopoledne
Ráno jsme
posnídali v hotelu. Jídlo bylo hodně průměrné a obsluha na
evropské poměry nadprůměrně nepříjemná, ale po pár dnech v
Rusku jsem už byl vůči tomuhle stylu chování imunní. Po snídani
jsme vyrazili dokončit prohlídku města. První cílem byla Zlatá
brána, která také pochází z ve Vladimiru populárního 12.
století. Vevnitř jsme si prohlédli muzeum, jehož nejzajímavějšími exponáty
byly skafandr sovětského kosmonauta a zasklená vitrína s historickým modelem
města a plastovými figurkami středověkých vojáků. Ve vitríně byl návštěvníkům za pomoci světelných
efektů a patetickým hlasem pronášeného komentáře demonstrován
hrdinný boj místních proti vpádu Mongolů. Ačkoliv jsem
monologu vypravěče moc nerozuměl, podle jeho bohatýrského tónu hlasu
v závěru představení se dalo soudit, že Rusové bitvu s velkou
slávou vyhráli. Pak jsme se ještě šli podívat na nedaleko
ležící starou vodárenskou věž, ze které je dnes rozhledna s
muzeem ukazujícím život ve městě na přelomu 19. a 20. století.
Zlatá brána |
Tím jsme ve
Vladimiru skončili a čekal nás přesun do asi 35 km vzdáleného
dalšího bývalého ruského hlavního města – Suzdalu. Tentokrát jsme
místo vlaku použili autobus, takže jsem měl možnost vyzkoušet i
ruskou silniční dopravu. Menší autobus pro asi 30 pasažérů
působil stejně jako většina věcí v Rusku velmi robustně.
Zřejmě byl navržen tak, aby bez problémů vydržel pověstné
ruské mrazy a nekvalitní silnice. Nejzajímavější věcí na něm
bylo to, že řidič nenastupoval stejnými dveřmi jako cestující.
Na levé straně měl svoje vlastní, které vedly přímo do jeho
kabiny. Adrenalinu jsme si tentokrát moc neužili, asi 45 minutová
cesta probíhala zcela fádně. Nakonec jsme zastavili na autobusovém
nádraží na okraji Suzdalu, kde se náš meziměstský spoj
přeměnil na místní dopravu. Z řidiče se stal na chvíli
průvodčí a od každého si vybral doplatek za cestu přímo do
města. Petra od ruských spolucestujících vyzvěděla, jaká
zastávka je nejblíž ulici s naším penziónem. Tam jsme
vystoupili a mohli se vydat za poznáváním dalšího
města. Ale o něm až v příští části.
Pokračování zde
By mě zajímalo, jestli se tam načerno jezdí i letadlem :)) Na ně musí být přísnost, proto je tam prezident tvrdá ruka. Kdyby tam byl demokrat, tak by tam byl ještě větší chaos, k demokracii nejspíš ještě nedospěli.
OdpovědětVymazatKrásné fotky.
OdpovědětVymazatjakto, že o takové knize nevím :d ale když jsme u té literatury, mám rád scifi od Sergeje Lukjaněnka
OdpovědětVymazatKnížka u nás není moc známá, ale určitě stojí za to si ji sehnat :)
Vymazat